PIUS X - Rooms-Katholieke
school voor basisonderwijs
in Welberg
Ruimte en respect
Op onze school is iedereen welkom, want er is ruimte en respect voor ieders overtuiging en levensvisie. In de levensbeschouwelijke vorming wordt rekening gehouden met alle kinderen. Het katholieke karakter van de school komt tot uiting in de waarden en normen, in omgangsvormen, in geloof in een veranderlijke wereld, in maatschappelijke betrokkenheid en in geloof in de persoonlijke waarde van de ander. Activiteiten zoals kerkelijke vieringen tijdens Kerstmis en Pasen passen binnen het schoolprogramma. Verder geven we de ruimte voor de Eerste Heilige Communie en het Heilig Vormsel.
Coöperatief leren
Bij Pius X bieden we breinvriendelijk onderwijs ontwikkeld door dr. Spencer Kagan. Door verschillende samenwerkingswerkvormen, ook wel coöperatieve leerstrategieën genoemd, creëren we betrokkenheid bij leerlingen en dat heeft een positieve invloed op leerprestaties, persoonlijkheidsontwikkeling en sociale en emotionele ontwikkeling.
Coöperatieve leerstrategieën worden op basisschool Pius X meerdere keren per dag ingezet. We hanteren bij het geven van onze lessen het expliciete directe instructiemodel (EDI).
Het onderwijs is voortdurend in ontwikkeling. We vinden het belangrijk dat leerkrachten zich kunnen ontwikkelen als expert en hun collega’s daarin coachen. Eén van onze leerkrachten is vakspecialist coöperatieve leerstrategieën. Daarnaast hebben we een vakspecialist hoogbegaafdheid, een leesspecialist en een rekenspecialist. Wanneer een kind extra aandacht nodig heeft, gebeurt dit zoveel mogelijk in de klas.
Het onderwijsteam heeft de opleiding ‘Kansrijke combinatiegroepen’ bij Cedin gevolgd. Een traject dat het lesgeven in combinatiegroepen beter heeft gemaakt door onder andere instructie voor beide groepen tegelijk te geven, anders te roosteren en effectiever te zijn.
Wij helpen elkaar
Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen in een veilige omgeving. Daarom besteden we veel aandacht aan een veilig en plezierig schoolklimaat. Dit doen we tijdens lessen sociaal-emotioneel leren en levensbeschouwelijke lessen, maar we werken ook met leefregels: positieve regels waarin staat wat we graag zien. Zo wordt spelen, leren en werken bij ons op school veel leuker en gezelliger.
Verrijkingsklas
Onze speciale zorg richt zich ook op kinderen die meer aan kunnen dan het reguliere aanbod. Deelname van kinderen aan het verrijkingsmoment binnen de school is één van de mogelijkheden. Kinderen werken mogelijk één of twee dagdelen per week, samen met juf Suzanne, aan projecten waarbij eigen onderzoek, samenwerking en leren leren centraal staan. Er wordt tevens extra aandacht besteed aan de sociale vaardigheden.
Continurooster
Op basisschool Pius X hanteren we een continurooster en daardoor blijven de kinderen automatisch over op school. Ze eten dan samen met een teamlid een boterhammetje in de klas en krijgen daarna de tijd om nog even te spelen met klasgenootjes op het binnenspeelplein of centrumplein.
Samenwerking en ondersteuning
- We geloven dat leesmotivatie en leesplezier sleutels tot succes zijn. Door in samenwerking met onze leesspecialist, leesmediaconsulent en bibliotheek Het Markiezaat onder andere hier op in te zetten vergroot dit de leesvaardigheid van kinderen.
- Wij vinden het erg belangrijk dat onze kinderen veilig zijn rondom water. De kinderen van groep 1 tot en met 4 gaan daarom eens per week schoolzwemmen in zwembad De Knotwilg.
- Ons schoolorkest (van groep 5 t/m 8) zorgt voor verbinding en een vrolijke noot in onze school. In nauwe samenwerking met muziekvereniging Volharding wordt er in alle klassen intensief gewerkt aan de muzikale vaardigheden van zowel onze leerlingen als onze leerkrachten. Behalve aan het orkest biedt Volharding ook ondersteuning aan de muzieklessen op onze school.
Pius X hecht veel waarde aan een goede relatie met alle betrokkenen van de locatie.
Soms is er net wat meer hulp of kennis nodig om een leerling goed te ondersteunen. We werken op dat gebied nauw samen met de gedragswetenschapper van het samenwerkingsverband en CJG. Indien nodig kan er via een arrangement externe hulp ingezet worden door een ambulant begeleider vanuit Auris, Kornalijn, SBO de Driemaster of de Mytylschool.
Wekelijks maken we gebruik van een vakleerkracht beeldende vorming voor atelierlessen die aansluiten bij ons thematisch onderwijs.